2012/08/15

Jenny et al. 2012:自分を大切に


機械翻訳風に。

「自分を大切にせよ:青年期への移行における自尊感情変化の縦断的なパターンと条件」

 いくつかの最近の研究は、青年期後から中年までの自尊感情の一​​般的増加を明らかにしています。しかし、高等学校から青年期への重要な移行からの自尊感情発達の特定のパターンと可能にする条件はまだよく理解されていません。縦断研究(中等学校体制と学歴の変容:TOSCA)では、ドイツの学生が4回のインタビューをされた。中学校(Time 1 [T1]、N = 4532、年齢:M = 19.6、SD = 0.9、55%が女性)で始まった。条件付き潜在変化モデルが適用され、それは3つの主な発見を確認しました。最初に、自尊感情は、移行の間、徐々に増し、それは自尊感情の切片と傾きの両方です。青年期への移行においてかなりの個人間変動を示しています。第二に、パーソナリティ特性(ビッグファイブ)同様、構造特性(パートナーシップを持つこと)も実質的に成年期前における自尊感情の発達に関連していました。第三に、自尊感情とのパートナーシップ状態との間には、自尊感情と神経症、同調性との間同様、性別固有の結びつきがありました。自尊感情の全般的​​な上昇発達を示す発見はさらに、成年期への移行における年齢固有の変化の達成との相互依存関係を示しています。

Wagner, Jenny; Lüdtke, Oliver; Jonkmann, Kathrin; Trautwein, Ulrich
(2012). Cherish Yourself: Longitudinal Patterns and Conditions of Self-Esteem Change in the Transition to Young Adulthood. Journal of Personality and Social Psychology, No Pagination Specified. doi: 10.1037/a0029680

Abstract
Several recent studies have illustrated a general increase in self-esteem from after adolescence until midlife. However, the specific pattern and possible conditions of self-esteem development from the important transition out of high school into young adulthood are still not well understood. In a longitudinal study (Transformation of the Secondary School System and Academic Careers; TOSCA), German students were interviewed 4 times beginning with their senior high school year (at Time 1 [T1]: N = 4,532; age: M = 19.6 years, SD = 0.9; 55% female). Conditional latent change models were applied and established 3 main findings. First, self-esteem showed a gradual increase across the transition, with both the self-esteem intercept and slope indicating substantial interindividual variability in the transition to young adulthood. Second, structural (having a partnership) as well as personality (Big Five) characteristics were substantially related to self-esteem development in emerging adulthood. Third, there were gender-specific associations between self-esteem and partnership status as well as between self-esteem and neuroticism and agreeableness. Findings point to a general upward development of self-esteem yet show interdependencies with the accomplishment of age-specific challenges in the transition to young adulthood. (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, all rights reserved)

フルネームで呼んでくれてありがとう

スティールの『 ステレオタイプの科学 』に、こんなエピソードが紹介されている。  ある伝説の英雄と同姓同名の人物に出会ったことで、研究上の疑問が解けたという話である。  シャーマン・ジェームズは、人種による健康格差の問題に取り組む公衆衛生研究者である。たとえば、アメリカの黒人は白...