2011/04/08

Taylor 2011:学生と教員間はメールか対面か

Taylor, M., Jowi, D., Schreier, H. and Bertelsen, D. (2011), Students' Perceptions of E-Mail Interaction During Student-Professor Advising Sessions: The Pursuit of Interpersonal Goals.  Journal of Computer-Mediated Communication, 16, 307-330.

学生と教員間の指導期間におけるEメールのやりとりを学生はどう知覚しているか:対人目標の追求

◎要約

本研究は、学生が学部教員との間で対人(道具的、関係的、自己呈示的)目標を達成するため、対面よりもメールを好むことについて検証する。学部生を対象に行った予備調査から、かれらは教員との間で、3種類の対人目標を達成するにあたって、CMC(メール)よりも対面を好むことが明らかになった。ジェンダー差も有意で、女子学生はメールを好み、男子学生は対面場面で自己呈示的目標に取り組むことを好む傾向にあった。また、白人に比べ、アフリカ系アメリカ人は道具的目標や自己呈示的目標の達成に当たって、対面を選んだ。本研究の結果が示すのは以下の通りである。メール利用が当たり前になっているにもかかわらず、学生は教員との接触で対面の方を好んでいた。

Keywords:
CMC;e-mail;FtF Communication;interpersonal goal achievement;undergraduate student advisement

This study investigated students' preference for e-mail over face-to-face (FtF) communication for interpersonal goal achievement (i.e., instrumental, relational, self-presentational) with faculty advisors. An exploratory analysis of undergraduate students revealed that they did not prefer computer-mediated communication (i.e., e-mail) over FtF communication with advisors when addressing all 3 interpersonal goal types. Significant gender differences were also found, with women reporting more use of e-mail, and men preferring to address self-presentational goals in FtF settings. It also was found that compared to Caucasians, African Americans did not prefer CMC to FtF interaction in achieving instrumental and self-presentational goals. Results of this study suggest that despite the ubiquity of e-mail communication, undergraduates did not prefer e-mail over FtF contact with faculty advisors.

☆not prefer A over Bのニュアンスがわからない、prefer B over Aとの違いが。

フルネームで呼んでくれてありがとう

スティールの『 ステレオタイプの科学 』に、こんなエピソードが紹介されている。  ある伝説の英雄と同姓同名の人物に出会ったことで、研究上の疑問が解けたという話である。  シャーマン・ジェームズは、人種による健康格差の問題に取り組む公衆衛生研究者である。たとえば、アメリカの黒人は白...