2011/04/14

Kalpidou 2011:フェースブックと充実感

フェースブックと学生のウェルビーイングとの関係

Kalpidou, M., Costin, D., and Morris, J. (2011). The Relationship Between Facebook and the Well-Being of Undergraduate College Students. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(4), 183-189.

◎要約
フェースブック(FB)利用と態度が自尊心や大学生活への適応にどう関連しているかを追究し、FBと社会適応との間に正の関連が、FB、自尊心、情緒適応間に負の関連が見られるか検討する。1年生と3、4年生を対象に、これらの関連を検証し、学年差を検討する。70人の学生が、FB関連測度(時間、フレンド数、FBとの情緒的・社会的つながり)、ローゼンバーグの自尊心尺度、大学生活適応尺度に回答した。1年生は3、4年生にくらべ、FBとの情緒的つながりが強く、FBに費やす時間も長い。半面、フレンド数は少ない。適応得点に学年差は見られなかった。フレンド数は学業適応を妨げる可能性があり、FBの多用は自尊心の低下と関連している。フレンド数は、1年生にとって情緒的・学業的適応と負の関係にあるが、3、4年生にとって大学への社会的適応や社会的愛着と正の関係にあった。これらの結果から、学生生活も後半になると、両者の関係は正に変わり、それはFBを効果的に使い、友人と社会的にうまくつながっている場合である。最後に、大学生活への適応を規定するのはフレンド数であって利用時間ではない。フレンドの意味について今後研究する必要がある。

Abstract
We investigated how Facebook use and attitudes relate to self-esteem and college adjustment, and expected to find a positive relationship between Facebook and social adjustment, and a negative relationship between Facebook, self-esteem, and emotional adjustment. We examined these relationships in first-year and upper-class students and expected to find differences between the groups. Seventy undergraduate students completed Facebook measures (time, number of friends, emotional and social connection to Facebook), the Rosenberg Self-Esteem Scale, and the Student Adaptation to College Scale. First-year students had a stronger emotional connection to and spent more time on Facebook while they reported fewer friends than upper-class students did. The groups did not differ in the adjustment scores. The number of Facebook friends potentially hinders academic adjustment, and spending a lot of time on Facebook is related to low self-esteem. The number of Facebook friends was negatively associated with emotional and academic adjustment among first-year students but positively related to social adjustment and attachment to institution among upper-class students. The results suggest that the relationship becomes positive later in college life when students use Facebook effectively to connect socially with their peers. Lastly, the number of Facebook friends and not the time spent on Facebook predicted college adjustment, suggesting the value of studying further the notion of Facebook friends.

フルネームで呼んでくれてありがとう

スティールの『 ステレオタイプの科学 』に、こんなエピソードが紹介されている。  ある伝説の英雄と同姓同名の人物に出会ったことで、研究上の疑問が解けたという話である。  シャーマン・ジェームズは、人種による健康格差の問題に取り組む公衆衛生研究者である。たとえば、アメリカの黒人は白...