2011/05/11

Shin 2011:集団におけるCMCとFTFの併用効果

混合モード集団の凝集性とパフォーマンスにおける対面コミュニケーション時間とCMC時間の役割

Shin, Y. and Song, K. (2011). Role of face-to-face and computer-mediated communication time in the cohesion and performance of mixed-mode groups. Asian Journal of Social Psychology, 14(2), 126–139.

Keywords:
communication time; computer-mediated communication; mixed-mode groups; social cohesion;task cohesion; task performance

◎要約
情報技術の急速な進展はCMCの利用を急増させたが、FTF(コミュニケーション)とCMCの両方を使う混合モード集団の関係的側面を扱った研究は皆無に近い。42名の学生集団を構成し、フィールド研究を実施した。混合モード集団のコミュニケーション時間、凝集性、パフォーマンス(業績)、それら三者間の関係を評価するのがねらいである。結果は以下の通り。FTFに費やす時間は有意に集団の社会凝集性を規定しているが、CMCのそれはそうではない。対照的に、集団の課題凝集性はCMC時間が長いほど高く、FTFのそれはそうではない。CMCに費やす時間は集団の課題パフォーマンスの強力な予測要因でもある。これらの結果から言えるのか以下の通り。FTFは混合モード集団の社会的側面に貢献し、CMCは課題関連の側面に貢献する。媒介分析の結果によれば、FTF、社会凝集性、文脈的パフォーマンス(課題遂行を支える周辺の仕事)の間に有意な間接効果が存在する。換言すれば、FTFに費やす時間は社会凝集性にポジティブな効果を持ち、そのつぎに、それが文脈的パフォーマンスにポジティブな影響をもたらす。しかしながら、CMC、課題凝集性、課題パフォーマンス間については、媒介効果が認められていない。以上の知見のもつ理論的・実践的含意が考察された。

◎おまけ
文脈的パフォーマンスについて、田中さんが紀要(http://atlantic2.gssc.nihon-u.ac.jp/kiyou/pdf04/4-239-245-Tanaka.pdf)で詳しくふれている。

Abstract:
Although the rapid development of information technology has led to the increasing use of computer-mediated communication (CMC), few studies have examined the relational aspect of mixed-mode groups that use both face-to-face (FTF) communication and CMC. A field study comprising 42 student groups was conducted to assess the relationships among communication time, cohesion, and performance in mixed-mode groups. The findings suggest that time spent in FTF communication significantly predicted group social cohesion, but time spent in CMC did not. In contrast, group task cohesion was predicted by time spent in CMC but not by time spent in FTF communication. Time spent in CMC was also a strong predictor of group task performance. These results suggest that FTF communication contributes to the social aspect of mixed-mode groups and that CMC is beneficial to their task-related aspect. The findings of mediation analyses showed a significant indirect effect among time spent in FTF communication, group social cohesion, and group contextual performance. In other words, time spent in FTF communication had a positive effect on group social cohesion, which in turn positively affected group contextual performance. However, no mediating effect was found among time spent in CMC, group task cohesion, and group task performance. Theoretical and practical implications of these findings are discussed.

フルネームで呼んでくれてありがとう

スティールの『 ステレオタイプの科学 』に、こんなエピソードが紹介されている。  ある伝説の英雄と同姓同名の人物に出会ったことで、研究上の疑問が解けたという話である。  シャーマン・ジェームズは、人種による健康格差の問題に取り組む公衆衛生研究者である。たとえば、アメリカの黒人は白...