本研究は利用と満足アプローチをソーシャルゲームの研究に適用したものである。ソーシャルゲームとは、ソーシャルネットワーキングプラットホームに組み込まれたゲームである。社会的満足とゲーム利用満足に対するユーザーの期待が検討された。本調査はゲーム利用の3つの次元に焦点が合わせられた。つまり、ゲームの利用頻度、利用時間、熱中度である。階層的回帰分析の結果、社会的相互作用と気分転換がゲーム利用をましていた。この結果から、ソーシャルゲームには明確な社会的側面があることが示唆され、それはソーシャルネットワーキングの特徴を反映したものである。ソーシャルゲームはソーシャルメディとして説明されるべきもので、オンラインゲームの単なる一つのカテゴリーではない。
Jinghui Hou
First Monday, Volume 16, Number 7 - 4 July 2011
Uses and gratifications of social games: Blending social networking and game play
Abstract
This study applied a uses and gratifications approach to investigate social games — the game applications integrated in social networking platforms. Users’ expected social gratifications and game gratifications from playing social games were examined. The investigation focused on three dimensions of game play: frequency, duration, and engagement of game activities. A hierarchical regression analysis found that social interaction and diversion are positive predictors of game play. Results suggest that there is a distinctly social aspect to social games that reflects their social networking characteristics. Social games should be described as social media rather than as just one category of online computer games.