2011/08/15

Buffardi 2008:自己愛とSNS


ナルシズムとSNS

Laura E. Buffardi and W. Keith Campbell
(2008).
Narcissism and Social Networking Web Sites.  Pers Soc Psychol Bull, vol. 34 no. 10, 1303-1314.


●要旨
本研究が検証するのは、ナルシズムがSNS(つまりフェイスブック)上で、どのようにあらわれるか、である。自己愛的パーソナリティの自己報告がSNSのページ開設者から集められた。そのあとでかれらのウェブページは、内容の客観的指標と主観的指標によってコーディングされた。最後に、第三者が、そのウェブページを見て、ページ所有者の印象を評価した。評価項目は、エージェント(権威服従的)特性、社会特性、ナルシズム。ナルシズムが規定していたのは、(a)オンラインコミュニティ上の高レベルの社会活動、(b)SNS内ページのいくつかの側面でより自己顕示的な内容の多さ、の2つである。第三者によるウェブページ評価では、ナルシスティックな開設者のページほどナルシスティックであった。最後に、媒介分析を適用し、以下のことが明らかになった。その結果、評価者による自己愛印象評定に影響を与えている内容上の特徴(社会的相互作用の量、自己顕示的なメイン写真、魅力的なメイン写真)。SNSにおけるナルシズムの表出について考察がなされた。

おまけ
・agentic:
1.Social cognition theory perspective in which people are producers as well as products of social systems.
2.Milgram's theory about the agentic state which is the psychological state the obedient subject is in when he or she is obeying authority.
・媒介分析
以下は、村山さんの論考から(http://www4.ocn.ne.jp/~murakou/mediation.pdf)
媒介分析 (mediation analysis) は心理学の領域で多用される分析の方法である。Figure 1 にあるように,ある独立変数 X と結果変数 Y との間を,媒介変数 M (mediator) が介在しているようなモデル(こうしたモデルを媒介モデル mediation model と呼ぶ)を検討する分析のことである。ある原因と結果があったとき,その心理的プロセスを検討するのに有効な手法である。こうしたモデルの分析は,古くより行われていたと思われるが,Baron and Kenny (1986) が回帰分析の枠組みからこの分析方法を定式化したのをきっかけに,社会心理学やパーソナリティ心理学では爆発的に普及することになった 。

Abstract
The present research examined how narcissism is manifested on a social networking Web site (i.e., Facebook.com). Narcissistic personality self-reports were collected from social networking Web page owners. Then their Web pages were coded for both objective and subjective content features. Finally, strangers viewed the Web pages and rated their impression of the owner on agentic traits, communal traits, and narcissism. Narcissism predicted (a) higher levels of social activity in the online community and (b) more self-promoting content in several aspects of the social networking Web pages. Strangers who viewed the Web pages judged more narcissistic Web page owners to be more narcissistic. Finally, mediational analyses revealed several Web page content features that were influential in raters' narcissistic impressions of the owners, including quantity of social interaction, main photo self-promotion, and main photo attractiveness. Implications of the expression of narcissism in social networking communities are discussed.

Keywords: narcissism social networking Web sites Internet self-presentation

◎今日も暑かった

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