2011/11/06

Moorea 2012:FBとビッグファイブ

フェースブック(FB)利用とウォールポスティング、リグレットに対するパーソナリティの影響
The influence of personality on Facebook usage, wall postings, and regret
2012
Kelly Moorea and James C. McElroy
Computers in Human Behavior, Volume 28, Issue 1, January 2012, Pages 267-274 doi:10.1016/j.chb.2011.09.009
要約
パーソナリティ5因子モデルが管理や心理学の分野で広く使われ、態度や行動の予測に用いられてきた。ごく最近になって、研究者が心理学的因子の役割を検証し始めた、FBのような技術プラットフォームを利用する個人に及ぼす影響について、だ。本研究はFBユーザー調査と実際のFBデータの両方を用いる。FBにより熱中する人たちの理由を明らかにするためである。219人の学部生が調査に参加し、自身のパーソナリティとFB利用状況(利用時間、利用頻度、後悔頻度)を評定した。うち143人が研究者の求めに応じ、実際のFBサイトにアクセスさせてもらい、フレンドと写真、ウォールポスティングの数といった客観データを取得した。その結果、明らかになったのは以下の通りである。パーソナリティは、ジェンダーとともに、分散量を有意に規定し、FB経験はFBフレンドの人数やウォールポスティングの性質を介して規定し、不適切なFB内容への後悔度を規定していた(Openness以外の4因子がFB利用の後悔度を規定していた)。

Abstract
The Five Factor Model of personality has been used extensively in the management and psychology fields to predict attitudes and behaviors. Only recently have researchers begun to examine the role of psychological factors in influencing an individual’s use of technology platforms, such as Facebook. This study uses both a survey of Facebook users and actual Facebook data to uncover why some individuals are more involved in Facebook than others. 219 undergraduate students participated in a survey that assessed their personality and their reported usage of Facebook. Of these, 143 voluntarily befriended the investigator, which gave her access to their actual Facebook sites and objective data on their number of friends, photos, and wall postings. Results showed personality to explain significant amounts of variance over and above gender and Facebook experience in terms of actual number of Facebook friends, the nature of their wall postings and on their level of regret for inappropriate Facebook content.

Highlights
► Study based on both survey data and actual Facebook data. ► Survey data looks at personality, time spent on Facebook, frequency of use and regret. ► Actual Facebook data included number of friends, photos and wall postings. ► Personality explained more of actual than reported Facebook use and content. ► All personality factors except openness predicted Facebook user regret.

Keywords: Facebook; Personality; Five Factor Model (FFM)

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