2012/01/11

Seo 2012:地震後のメディア接触と援助

四川大地震後の援助意欲
メディア接触、ストレス、信頼、関係資源の効果モデル

Willingness to Help Following the Sichuan Earthquake:
Modeling the Effects of Media Involvement, Stress, Trust, and Relational Resources

Mihye Seo, Shaojing Sun, Andy J. Merolla, and Shuangyue Zhang
(2012).
Communication Research, 39(1), 3-25.

Abstract
Examining individuals’ TV and Internet involvement following the 2008 Sichuan earthquake, this study demonstrates that involvement with disaster media renders positive and negative effects on viewers. Although TV involvement increases perceived stress, TV and Internet involvement predict perceived gains of social-relational resources (e.g., companionship and intimacy with friends and family) and social trust. Media involvement, in general, is also positively related to individuals’ willingness to help people in the affected areas, though this link was mediated by individuals’ perceived social-relational resource gain and social trust. This suggests that individuals’ willingness to help disaster victims is partly shaped by their relatively proximal and personal responses to the disaster coverage.

抄録
2008年の四川大地震以降のテレビやネットの個人接触を検証し、それを通じて、本研究は災害メディアとの接触が視聴者にポジティブ効果とネガティブ効果をもたらすことを明らかにする。テレビ接触は主観的ストレスを高めるけれども、テレビとネット両方の接触は社会関係資源(友人や家族との絆)と社会的信頼の主観的獲得に影響を及ぼす。メディア接触は、一般に被災地における人々への援助意欲を高めるが、こうした結びつきは個人の社会関係資源の獲得と社会的信頼の認知を介している。このことが示すのは、被災者への援助意欲の一部は、被災報道に対する、他の要因よりも、自分たちの身近で個人的な反応によって形成されるということである。

フルネームで呼んでくれてありがとう

スティールの『 ステレオタイプの科学 』に、こんなエピソードが紹介されている。  ある伝説の英雄と同姓同名の人物に出会ったことで、研究上の疑問が解けたという話である。  シャーマン・ジェームズは、人種による健康格差の問題に取り組む公衆衛生研究者である。たとえば、アメリカの黒人は白...