2013/01/19

Berger 2012:人気名前の背景

カレンからケイティへ:
文化進化を理解する手だてとして赤ちゃんの名前を用いる
From Karen to Katie:
Using Baby Names to Understand Cultural Evolution
Jonah Berger, Eric T. Bradlow, Alex Braunstein and Yao Zhang
(2012)
Psychological Science, vol. 23 no. 10. 1067-1073
抄録
心理学的過程は、文化進化をどのように形成するのか。われわれが追究したのは、ある文化アイテムの人気がどのように形成されるかである。その際、共通した特徴を持つ他アイテムの人気の影響に言及する。具体的には、100年を超すファストネームのデータを用い、名前の人気がその前年における名前の音素構成要素人気に影響されることを検証した(例、Karenの音素はK EH R AH N)。単純接触効果研究をもとに、われわれが見いだしたことは以下の通りである。名前は、似た名前が人気を博すようになると、人気となる傾向にある。これらの効果は線形的ではなく、過剰人気は受容を妨げる。さらに、これらの効果は音素位置による影響を受ける。われわれが示したのは、ハリケーンの名前を使ったフィールド実験における文化的成功における類似性のインパクトである。音素頻度に対する外部からのインパクトは、有名なハリケーンの名前における音素の存在によると、その音素を含む名前の人気を高める。まとめると、われわれの研究結果は、文化アイテム相互の類似性が、それらがどのようにして人気を博すようになるのか、文化はどのように広まって行くのかに影響するようすを示している。

Abstract
How do psychological processes shape how culture evolves? We investigated how a cultural item's popularity is shaped by the recent popularity of other items with features in common. Specifically, using more than 100 years of first-names data, we examined how a name’s popularity is influenced by the popularity of that name’s component phonemes in other names in the previous year. Building on mere-exposure research, we found that names are more likely to become popular when similar names have been popular recently. These effects are nonlinear, however, and overpopularity hurts adoption. In addition, these effects vary with phoneme position. We demonstrate the causal impact of similarity on cultural success in a natural experiment using hurricane names. An exogenous shock to a phoneme’s frequency, due to the presence of the phoneme in the names of prominent hurricanes, boosts the popularity of names that share that phoneme. Taken together, our results suggest how the similarity between cultural items affects how popular they become and how culture evolves more broadly.

今日、明日とセンター試験。今年の監督業務は免除。

フルネームで呼んでくれてありがとう

スティールの『 ステレオタイプの科学 』に、こんなエピソードが紹介されている。  ある伝説の英雄と同姓同名の人物に出会ったことで、研究上の疑問が解けたという話である。  シャーマン・ジェームズは、人種による健康格差の問題に取り組む公衆衛生研究者である。たとえば、アメリカの黒人は白...