2011/05/26

Jacobsen 2011:学生の成績と電子メディア利用

ネット世代:大学生における電子メディア利用と学業成績・社会的帰結

◎要約
大学生の学業生活と社会生活における電子メディア利用の影響はあまり知られていない。時間日記と調査データを用いて、われわれは1年生のさまざまな電子メディアの利用を調査した。時間日記の結果から,大半の学生はマルチタスクで電子メディアを利用していることが明らかになった。ロバスト回帰分析の結果はさまざまな電子メディア利用と1学期の成績との間に負の関係を示している。さらに、SNS利用と携帯コミュニケーション、対面的社会相互作用間に正の関連が見いだされた。

CYBERPSYCHOLOGY, BEHAVIOR, AND SOCIAL NETWORKING Volume 14, Number 5, 2011 a Mary Ann Liebert, Inc. DOI: 10.1089/cyber.2010.0135

The Wired Generation: Academic and Social Outcomes of Electronic Media Use Among University Students

Wade C. Jacobsen, B.S., and Renata Forste, Ph.D.

Abstract
Little is known about the influence of electronic media use on the academic and social lives of university students. Using time-diary and survey data, we explore the use of various types of electronic media among first- year students. Time-diary results suggest that the majority of students use electronic media to multitask. Robust regression results indicate a negative relationship between the use of various types of electronic media and first- semester grades. In addition, we find a positive association between social-networking-site use, cellular-phone communication, and face-to-face social interaction.

◎本文公開中
http://www.liebertonline.com/doi/pdfplus/10.1089/cyber.2010.0135

フルネームで呼んでくれてありがとう

スティールの『 ステレオタイプの科学 』に、こんなエピソードが紹介されている。  ある伝説の英雄と同姓同名の人物に出会ったことで、研究上の疑問が解けたという話である。  シャーマン・ジェームズは、人種による健康格差の問題に取り組む公衆衛生研究者である。たとえば、アメリカの黒人は白...