2011/08/17

Name-letter effectに関する論文を読みはじめる


イニシャルがAで始まる学生の成績はよくはない

Students with the initial “A” don’t get better grades.
Journal of Research in Personality, Volume 45, Issue 3, June 2011, Pages 340-343
B.D. McCullough, and Thomas P. McWilliams

姓ないし名前がAかBで始まる学生はCかDで始まる学生よりも成績がいいと主張されて来た。この主張の背後にある分析を論評したところ、その主張の妥当性に疑問をなげかける問題が多数導き出された。学生のイニシャルとGPAとの関連も検証した。しかし、支持するような証拠は得られなかった。
Abstract
It has been claimed that students whose first or last name begins with the letters A or B have higher grade point averages than students whose first or last name begins with the letters C or D. We critique the analysis behind this claim, raising a number of issues that lead us to question the validity of the claim. We also test for a relation between student initial and GPA using two new datasets and find no evidence to support such a relation.

Keywords: Name-letter effect; Implicit egotism

フルネームで呼んでくれてありがとう

スティールの『 ステレオタイプの科学 』に、こんなエピソードが紹介されている。  ある伝説の英雄と同姓同名の人物に出会ったことで、研究上の疑問が解けたという話である。  シャーマン・ジェームズは、人種による健康格差の問題に取り組む公衆衛生研究者である。たとえば、アメリカの黒人は白...