2011/10/25

Chandler 2008:ハリケーン名と自己

嵐の中に含まれるI:同じイニシャルが災害への寄付を増大させる
Jesse Chandler, Tiffany M. Griffin, and Nicholas Sorensen
2008
In the “I” of the storm: Shared initials increase disaster donations
Judgment and Decision Making, vol. 3, no. 5, 404-410.
Keywords: name letter effect, donations, charity, hurricane, Katrina.
http://journal.sjdm.org/8506/jdm8506.html

人は他の文字よりも自分のイニシャルを好む。これはさまざまな領域での好みに影響を及ぼしている。ネームレター効果はネガティブな目標には適用されそうもない。他方、先行研究が示すように、人は自己とネガティブに結びついた目標から距離を置こうとしたり、控えめに見せようとする。本研究で、われわれが検証するのは、イニシャル嗜好とネガティブ刺激との関連である。なかでも、7つの大規模ハリケーン災害援助への寄付を調べ、ネガティブ目標に対するネームレター効果の影響を検証する。ハリケーン名と同じイニシャルを持つ個人はハリケーン救済寄付者間で多く見られた。寄付者全体におけるイニシャルの分布に比して。この知見が示すのは、人びとは災害のネガティブ影響を好転させようとしたがっているのかもしれない。その災害と自己との間に一定の共通点がある場合に。

People prefer their own initials to other letters, influencing preferences in many domains. The “name letter effect” (Nuttin, 1987) may not apply to negatively valenced targets if people are motivated to downplay or distance themselves from negative targets associated with the self, as previous research has shown (e.g., Finch & Cialdini, 1989). In the current research we examine the relationship between same initial preferences and negatively valenced stimuli. Specifically, we examined donations to disaster relief after seven major hurricanes to test the influence of the name letter effect with negatively valenced targets. Individuals who shared an initial with the hurricane name were overrepresented among hurricane relief donors relative to the baseline distribution of initials in the donor population. This finding suggests that people may seek to ameliorate the negative effects of a disaster when there are shared characteristics between the disaster and the self.

フルネームで呼んでくれてありがとう

スティールの『 ステレオタイプの科学 』に、こんなエピソードが紹介されている。  ある伝説の英雄と同姓同名の人物に出会ったことで、研究上の疑問が解けたという話である。  シャーマン・ジェームズは、人種による健康格差の問題に取り組む公衆衛生研究者である。たとえば、アメリカの黒人は白...