2011/10/24

Gordon 2005:ネームレター効果の汎用性

ネームレター効果の汎用性を検証する:名前のイニシャルと日常の態度
Gordon, H. (2005). Testing the generality of the name letter effect: Name Initials and everyday attitudes. Personality and Social Psychology Bulletin, 31(8), 1099-1111.
Keywords: :alphabetical letters; name letter effect; name initials; everyday objects; attitudes; object preference

◎抄録 ネームレター効果とは、ある人の名前に含まれるアルファベット文字、とりわけイニシャルを好意的に評価する傾向をさす。最近の実証研究によれば、名前のイニシャルはキャリア選択の予測さえ可能かもしれないという。研究者たちが行ったことは以下のとおりである。人びとは、名前のイニシャルで始まる基本的態度対象に好意的態度を有するかどうか。個人間(例、JudyはDougよりもJamを好むか)、個人内(JudyはHoneyよりもJamが好きか)で比較した。研究1-4では、動物、食物、余暇活動の評定を、研究2-4では全国組織の評定を行った。その結果では、名前のイニシャルとの関連はみられなかった。しかしながら、ネームレター効果はみられ(研究3-4)、同様に自分の名前のイニシャルで始まるブランドに関して明確な選好をもたらしていた(研究4)。自尊心、ナルシシズム、刺激特性の3つは、これらの効果に影響を及ぼしていなかった。ネームレター効果の基本態度過程への拡張可能性が考察されている。

Abstract
The name letter effect is the tendency to evaluate alphabetical letters in one's name, especially initials, particularly favorably. Recent evidence suggests that name initials may even predict career choices. The authors investigated whether people possess favorable attitudes toward basic attitude objects beginning with name initials, both between individuals (e.g., does Judy like jam more than does Doug?) and within individuals (e.g., does Judy like jam more than honey?). Ratings of animals, foods, leisure activities (Studies 1-4) and national groups (Studies 2-4) revealed no object preference as a function of matching name initials. However, the name letter effect emerged (Studies 3-4), as did a clear preference for brand names starting with one's name initials (Study 4). Self-esteem, narcissism, and stimuli characteristics did not reliably influence these effects. Implications for extending name letter effects to basic attitude processes are discussed.

フルネームで呼んでくれてありがとう

スティールの『 ステレオタイプの科学 』に、こんなエピソードが紹介されている。  ある伝説の英雄と同姓同名の人物に出会ったことで、研究上の疑問が解けたという話である。  シャーマン・ジェームズは、人種による健康格差の問題に取り組む公衆衛生研究者である。たとえば、アメリカの黒人は白...