サポート成果におけるCMC効果の検証
Computer-mediated communication (CMC) and social support:
Testing the effects of using CMC on support outcomes
Stephen A. Rains
Steven R. Brunner
Chelsie Akers
Corey A. Pavlich
Selin Goktas
Journal of Social and Personal Relationships September 29, 2016
要約
サポートのやりとりに関するCMC利用の効果研究が増えているにもかかわらず、課題は残されている。CMCのサポート可能性である。実験が行なわれた。社会的手がかりの少なさの影響を検証するためである。それ(社会的手がかり)は支持的相互作用の質に占めるCMC効果を規定する可能性があるからだ。参加者はストレッサーについてサクラと話す。その際、対面かCMC経由かのどちらかが用いられた。参加者は情報サポートあるいは情緒サポートのどちらかを受け取った。参加者はまったく同じ支持メッセージを受け取っているにもかかわらず、CMC条件の参加者は相互作用のあと、有意に多くの心配と不確実性解離を感じていた。単独効果は支持メッセージのタイプでも見られた。最適対応モデル同様、情報サポートは、参加者が経験した(制御可能な)ストレッサーに対して情緒サポートよりも有益な成果をもたらした。
Abstract
Despite the growth in research examining the use of computer-mediated communication (CMC) for exchanging social support, there remains much to learn about the support-related implications of CMC. An experiment was conducted to examine the influence of the reduced social cues associated with CMC on the outcomes of supportive interaction. Participants discussed a stressor with a confederate either face-to-face or via CMC and received informational or emotional support. Although they received the exact same support messages, participants in the CMC condition reported significantly greater worry and uncertainty discrepancy following the interaction than participants in the face-to-face condition. A main effect was also found for support message type. Consistent with the optimal matching model, informational support led to more beneficial outcomes than emotional support in response to the (controllable) stressor experienced by participants.